گل و گیاه منتخب

گل و گیاه

گل و گیاه منتخب

گل و گیاه

گیاهان آپارتمان نشین: فیلودندرون اسکاندنس


این گیاه آپارتمان نشینه! خیلی نور کم می‌خواد و کم توقع هستش و شما می‌تونید با خیال راحت ببریدش به خونه. به علاوه می‌تونه یه تصویه کننده‌ی خوب باشه واسه هوای آلوده‌ی این روزها.

می‌تونید از تکیه گاه خزه‌‎دار برای قسمت وسط گلدان استفاده کنید تا گیاه پتوس قلبی به صورت بالارونده رشد کند. این گیاه همیشه سبز بسیار شبیه به پتوس است و مانند برگ انجیری یک گیاه سایه دوست مقاومه.


شرایط نگهداری:
نور: فیلودندرون باید دور از نور مستقیم خورشید باشه، چون برگ‌هاش لطیفه و نور مستقیم آفتاب موجب آسیب دیدگی آن می‌شه. نور کنار پنجره و در فضای آپارتمان بهترین جا برای نگهداری این گیاه ست.
آبیاری: در طول دوره‌ی رشد، آبیاری مرتب باید انجام بشه، بعد از هر آبیاری خاک گیاه کاملا خشک شود سپس آبیاری مرحله‌ی بعد را انجام دهید.
رطوبت: این گیاه کاملا آپارتمانی ست که رطوبت فضای اتاق براش کافیه.
خاک: کمپوست بهترین خاک برای این گیاه هست.
تغذیه و کوددهی: از کود کامل گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

گیاه شگفت انگیز زیپلین

زیپلین


به جرئت می‌تونم بگم که یکی از شگفت‌انگیزترین گیاهان زیپلین است. با دیدن این گیاه محصور آن خواهید شد.

این گیاه داری گل‌های سفیدی است که در لابلای برگ‌ها ظاهر می‌شوند و علت نامگذاری این گیاه به موسی در گهواره، قرار گرفتن گل‌های سفید رنگ در میان پوشش خاص برگ‌هاست که به صورت گهواره‌ای این گل‌ها را در آغوش گرفته و زیبایی خاصی به منزل و یا محیط کار شما می‌دهد.


زیپلین دارای برگ‌های پهن و نیمه گوشتی و سبز رنگ که پشت آن‌ها به رنگ ارغوانی است. و مانند پپرومیا سایه دوست می‌باشد.



شرایط نگهداری:

آبیاری: در فصل تابستان نسبت به فصل زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد، بهترین زمان برای آبیاری زمانی است که خاک گیاه خشک شده باشد و باید به این نکته توجه کرد که این گیاه به آبیاری زیاد حساس است و باعث پوسیدگی و ابتلا گیاه به بیماری‌های قارچی می‌شود.

خاک: کمپوست یا خاک لیمونی با پیت ماس بهترین خاک برای رشد این گیاه می‌باشد.

نور: این گیاه به شرایط نور کامل تا نیمه سایه نیازمند است و نور کامل غیر مستقیم باعث خوشرنگ تر شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

کوددهی: می‌توانید هر دو هفته یک‌بار از کود کامل گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید.

گیاه آپارتمانی مرجان

مرجان


بومی مناطق ماداگاسکار است ولی نباید با نخل ماداگاسکار اشتباه گرفته شود. دارای گل‌هایی در رنگ‌های صورتی درخشان، قرمز، سفید و زرد است با بدنه‌ی تیغ‌دار. در تمام طول سال گل می‌دهد ولی اغلب در زمستان، در زمانی که نور کامل دریافت کند، گلدهی انجام می‎دهد.

این گیاه نیمه گوشتی است که در قسمت زیرین چوبی شده است که خار دارد. این گیاه هم مانند بنفشه آفریقایی یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است.


شرایط نگهداری مرجان مینیاتوری:

آبیاری: این گیاه آبیاری کم تا متوسط را می‌پسندند، بدین منظور در هر بار آبیاری از آب ولرم استفاده نمایید و تا حدی گیاه را آب دهید که ریشه ی گیاه سیراب شود و آب از قسمت زیر گلدان خارج شود. در بین فواصل آبیاری توجه نمایید سطح خاک خشک شود، سپس آبیاری مرحله ی بعد را انجام دهید. در فصل پاییز و زمستان گیاه به آبیاری کمتری نیاز دارد. به هیچ وجه آب را بر روی برگ‌ها نریزید.

نور: مرجان مینیاتوری به نور کامل و زیاد خورشید نیازمند است. کمبود نور موجب زرد شدن گل‌ها می‎شود.

خاک: مخلوطی از ماسه شسته، خاک برگ و خاک باغچه بهترین خاک برای این گیاه مناسب است.

کود: می‌توانید هر دو هفته یک‌بار از کود مخصوص کاکتوس استفاده نمایید.

تکثیر: تکثیر مرجان مینیاتوری کمی مشکل انجام می‌شود، ولی بهترین روش تکثیر آن قلمه ساقه می‌باشد. ولی باید مراقب خارهای روی بدنه و شیره‌ی سمی آن باشید.

گیاه آپارتمانی لیندا


لیندا که با نام‌ دم اسبی و پافیلی -به خاطر انتهای قطورش- هم معروف است و مانند بنجامین امستل یک گیاه آپارتمانی با نگهداری آسون محسوب میشه. انتهای قطور و برگ‌های گشیده موجب میشه که آب را به مدت طولانی در خود حفظ کنه.

سرزمین مادری‌اش مکزیک و مناسب برای شرایط بیابانی است. اصلا لیندا رو در کنار گیاهان دیگه قرار ندید چون هم از سایه‌ی این گیاهان خوشش نمیاد و هم رطوبت ایجاد شده برای لیندا خوب نیست. ممکن است به قد دو متری هم برسه.


شرایط نگهداری:

آبیاری: وقتی به مسافرت می‌روید اصلا نگران لیندا نباشید. در ساقه ی توپی شکل خود، آب ذخیره می کنه. آبیاری بیش از به اون آسیب می‌رسونه. در فصل بهار و تابستان 3 هفته یک‌بار و در فصل پاییز و زمستان فقط یک‌بار برای حفظ شادابی برگ ها آبیاری انجام بشه.

دما : لیندا به سرما حساسه، دمای 12 تا 20 مناسبه.

نور: در صورت دریافت نور کافی رشد خوبی داره، اما نسبت به نور کم هم مقاومه.  سعی کنید گیاه را در سایه مطلق قرار ندید.

کود: فقط یک‌بار در فصل تابستان و بهار کوددهی کنید.

آفت: کنه‌ی قرمز شایع‌ترین آفت این گیاه است که در صورت مشاهده باید آن‌ها را با اسپری آب و پارچه حذف کنید.

نخل شامادورا؛ محبوب‌ترین نخل خانگی

نخل شامادورا

نخل شامادورا با برگ‌هایی تیره که روی ساقه‌های روشن قرار گرفتن، خودنمایی می‌کند. علاوه بر یوکا، نخل شامادورا هم مناسب برای نگهداری در آپارتمان است چرا که از گیاهان سایه دوست و مقاوم محسوب می‌شود.

شامادورا هوا را تصفیه می‌کند و در خانه به صورت یک سم‌زدا عمل می‌‎کند. شامادورا به خاطر رشد کم، نگهداری آسان،  تطابق با نور کم، تحمل دماهای پایین و رشد برگ‌های ظریف و چشمگیر، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.



شرایط نگهداری:

دما: دمای 18 درجه یا کمی بالاتر را می‌پسندد. البته باید مراقب باشید دما هیچگاه کمتر از 10 درجه نشود.

نور: برای رشد خیلی به نور وابسته نیست و در شرایط سایه و نور متوسط و کم نیز می‌تواند رشد کند. اما بهترین رشد را در زمانی دارد که نور کافی به آن می‌رسد.

آبیاری: آبیاری بیش از حد می‌تواند به شامادورا آسیب بزند و یا حتی باعث از بین رفتن گیاه شود. آبیاری فقط به مقدار کم و در زمانی که خاک شروع به خشک شدن می‌کند باید باشد.

خاک: مخلوط خاک برگ و خاک باغچه برای این گیاه مناسب می‌باشد.

تعویض گلدان: برای تعویض گلدان عجله نکنید و تنها زمانی که واقعا نیاز بود این کار را انجام دهید.

تکثیر: شامادورا از دو طریق بذر و تقسیم بوته در بهار و تابستان قابل تکثیر می‌باشد.